Lemon Poppyseed Cupcake


Resepi diadaptasi dari resepi Mat Gebu punya rumah orange popppy seed tukar lemon poppy seed sebab takder oren, lemon jer yang berlambak lam peti sejuk tuh so jalannnnnnnnnnnnn.. pukul punya pukul pesal cupcake ku tak naik cantek walaupun dah cukup gebu.. sajer letak lebih lemon so terasa masam2 manis plak.. nih kalau anak-anak buah yang kecik2 nampak ader yangitam kecik2 dalam kek diaorang akak cakap " induk letak lada hitam yer dlm nih"..huhuhu..layan jer lahhh.. resepi copy dari rumah cik mat gebu yer..
Bahan-Bahannya :
125 g marjerin/butter (boleh guna butter biasa)
125 g gula perang
1/2 camca teh ovallate
150 g tepung gandum
1 camca teh baking powder*
2 biji telur gred
A15 g popy seed (biji kas-kas)
1 biji lemon, parut kulitnya dan perah jus
Cara membuatnya :-)
1. Panaskan oven pada suhu 170C. Putar mentega, gula perang dan ovallate hingga putih, masukkan telur satu persatu dan terus putar hingga kembang. Masukkan parutan kulit lemon, gaul rata.
2. Satukan tepung yang telah diayak bersama popy seed dan gaul rata. Pada kelajuan sederhana, masukkan tepung berselang seli dengan jus lemon hingga habis. Gaul rata.
3. Sudukan ke dalam muffin cup, atau paper cup yang dialas dalam muffin mould , 3/4 penuh. Buat hingga siap dan bakar 12- 15 minit. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan.

Comments

Popular posts from this blog

Tag dari Ana Wahid

Kem Lubuk Semak, Ulu Dong Raub- Bergumbira2

Kuih Seri Muka