Monday, December 28, 2009

Lapis Roti Berdaging

Resepi yang sunguh sedap nyum nyum nih ambik dari resepi kak umi-e yang comel tuh..memang best .Cubalah sesuai nak buat minum pagi atau petang, bawak bekal pergi opis pun sedap. sepatut nyer roti tuh dihancur2, tapi saya kan sangat rajin  masa nih ( dah malam gamak nyer), potong dadu jer. Tambah kan celery stalk sket bagi inti tuh ader crunchy texture jugak.Pulak tuh terlebih tebal lah plak lapisan roti berbanding inti nyer. Nasib baik sendiri jer yang makan.





Bahan-bahan ( 6-8 orang )

3 biji kentang di potong dadu

500gm daging cincang

1 batang celery - potong nipis

1 biji bawang besar

3 ulas bawang putih

1 sudu besar serbuk kari

3 sudu makan minyak untuk menumis

12-14 keping roti

500ml susu segar

3 biji telor

secubit garam

Parutan cheese (banyak ikut suka)

Sedikit margerin untuk melenser

Cara-cara Penyediaan

Blend bawang+bawang putih kemudian panaskan minyak dan tumis bawang serta masukkan serbuk kari dan juga daging cincang+kentang+garam

Satukan Susu+telor+secubit garam

Pukul susu+telor+garam hingga sebati

Celupkan kesemua roti dalam adunan tadi

Ramas-ramaskan kesemua roti tadi

lenserkan bekas tahan panas dengan sedikit margerin dan letakkan 1/3 bahagian roti yang telah di ramas

Kemudian letakkan separuh daripada daging+kentang yang telah di masak tadi atas lapisan roti

Ulangi proses di dgn meletakkan satu lagi bahagian roti dan selebih bahan daging+kentang dan dilapisan akhir dengan 1/3 lebihan roti


Taburkan parutan cheese (banyak ikut suka)

Bakar dengan api sederhana selama 30-45mins atau sampai lidi tak lekat . Makan dengan sos cili pun sodap!

No comments:

Post a Comment