Wednesday, August 19, 2009

Kek Coklat Moist Kukus



ambik dari resepi Hana Jepun kat MYR tuh, memang sedap dan sungguh moist pun. Buat untuk kek besday anak buah ku. dapat kek yang comel, kira ok ler sebab dia orng nih bukan nak makan sangat pun kek. Si lah cuba resepi hana nih memang padat dan gebus.. Puan Hana, saya copy paste jer resepi tuan rumah yer (dengan sedikit editing eks), sebab saya buat 11/2 adunan. Untuk topping guna resepi versi sendiri yang biasa guna. Tak dapat nak tunjuk gambar yang dah potong sebab hantar ke rumah anak buah ,tapi feedback kater memang sedap.

Bahan-bahan

11/2 cawan tepung gandum
1/2 cwn serbuk koko van houten
2 sudu kecil baking powder
1 kotak susu coklat (250ml)
3 biji telur (size M)
1 cawan gula halus
1/2 cawan butter
3 sudu besar susu pekat
1/2 cawan minyak masak
1 sudu teh esen vanila
Choc Topping
250g cokat masakan
3 sudu besar whipping cream atau susu cair
3 sudu besar butter

Cara-cara penyedian:
1.Panaskan kukusan.
2. Ayakkan tepung bersama serbuk koko dan baking powder.
3.Pukul telur,gula dan butter sehingga kembang.Kemudian titiskan esen vanila dan pukul lagi.
4.Masukkan campuran tepung sedikit demi sedikit ke adalm adunan buterr ini dan kaup balikkan sehingga mesra.
5.Masukkan susu kotak,susu pekat,minyak dan gaul sebati lagi..
6. Lengserkan dulang pembakar dengan minyak/merjerin.Tuangkan adunan ke dalam dulang pembakar.. Tutup dengan aluminium foil..Kukus selama 50 minit atau sehingga bebetul masak.Sejukkan seketika sebelum dikeluarkan.
7.Utk topping...Panaskan semua bahan secara double boiler. Bila nampak coklat nak cair tutpkan api dan terus mengacau sehingga coklat dan bahan2 lain sebati. Boleh dituang ke atas kek dan hias seadanya.
8. Menurut hana, kek nih lagi sedap kalau disimpan dalm peti sejuk bebrape ketika sebelum dipotong.

5 comments:

  1. salam noorana...\maceh singgah blog kite eks...noorana dok nilai yer....nanti amik kad salam ramadhan tu k... nice blog.... leh geder2 nih sebab dah dkat...exchange link yer... :)

    ReplyDelete
  2. best la kek awak.. moist.. sy da cuba..
    topiing pun best gak..

    ReplyDelete
  3. ii awak.. kek ni pas jadi dia ada rongga2 kecik tak? ni off record la..takyah publish...

    td bwk pi opis kwn2 ckp tk jd kek.. jd cam brownish..tp sedap..huhu..
    dgn kata lain bantat.. bantat tu takde rongga2 kecik ek?

    sy rasa ok jer.. sbb moist.
    reply la kt email eeza1710@gmail.com yer..
    tq.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum

    saya nk tanya kek ni guna acuan brp inci ye? 8? 9? 10?. ok tq.

    ReplyDelete
  5. sedap nyerr!!
    rasa nak makan..

    ReplyDelete