Sunday, March 21, 2010

Masak Kicap Ikan Parang


tengok gambar jer mesti korang dah tau masak aper kan.... my peberete ikan parang goreng kicap.. walaaaaa.. tapi kan bila wat sendiri jer mesti tak samer ngan mak buat..ishh ishh..bila lah nak pandai cam tuh gamak nyer. Masak kicap ikan lain pun sodap jugak terpulang pada tekak masing2 lah ikan tenggiri boleh , ikan aya pun boleh. Masa buat nih terlupa lah plak nak letak air sikit jadik tak berkuah plak ler masak kicap ku tuh..asalkan ader rasa cukup.. lada hitam tuh nak bagi pedas dan panas sikit.

Kalau kat rumah mak, ikan parang nih amat popular... buat asam pedas , masak cili api (letak peria buat ubat .pahit2 sket)..dan goreng kunyit. Tapi tu ler memandang kan harga ikan pun dah dekat tahap maksimum kena ler carik option lain kekadang tuh... saper ader idea ikan parang best masak aper lagi eks?


MASAK KICAP IKAN PARANG

Bahan-Bahan:

500 gm ikan Parang ( 2 ketul)
1/2 cawan kicap pekat manis
4 s/b sos tomato
1 cawan air
1 cawan minyak
1 s/b kunyit
1 s/k garam

Bahan Hiris
1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci halia
2 biji cili hijau
2 biji cili merah

Sedikit lada hitam serbuk ( atau berape biji lada hitam ditumbuk kasar)

Cara Penyediaan:

1. Ikan dibersihkan dan digaulkan dengan kunyit dan sedikit garam. Gorengkan saperti biasa tetapi jangan garing.

2. Keluarkan separuh minyak dan masukkan bahan yg dihiriskan. Kacau rata hingga naik bau.

3. Masukkan kicap, sos tomato , air dan kacau rata.

4. Masukkan lada hitam dan gaulkan rata. Rasakan garamnya.[selalunya takperlu masukkan garam]

5. Tuangkan kuah atas ikan didalam pinggan dan hidangkan.

.

No comments:

Post a Comment