Wednesday, August 19, 2009

Kek Coklat Moist Kukus



ambik dari resepi Hana Jepun kat MYR tuh, memang sedap dan sungguh moist pun. Buat untuk kek besday anak buah ku. dapat kek yang comel, kira ok ler sebab dia orng nih bukan nak makan sangat pun kek. Si lah cuba resepi hana nih memang padat dan gebus.. Puan Hana, saya copy paste jer resepi tuan rumah yer (dengan sedikit editing eks), sebab saya buat 11/2 adunan. Untuk topping guna resepi versi sendiri yang biasa guna. Tak dapat nak tunjuk gambar yang dah potong sebab hantar ke rumah anak buah ,tapi feedback kater memang sedap.

Bahan-bahan

11/2 cawan tepung gandum
1/2 cwn serbuk koko van houten
2 sudu kecil baking powder
1 kotak susu coklat (250ml)
3 biji telur (size M)
1 cawan gula halus
1/2 cawan butter
3 sudu besar susu pekat
1/2 cawan minyak masak
1 sudu teh esen vanila
Choc Topping
250g cokat masakan
3 sudu besar whipping cream atau susu cair
3 sudu besar butter

Cara-cara penyedian:
1.Panaskan kukusan.
2. Ayakkan tepung bersama serbuk koko dan baking powder.
3.Pukul telur,gula dan butter sehingga kembang.Kemudian titiskan esen vanila dan pukul lagi.
4.Masukkan campuran tepung sedikit demi sedikit ke adalm adunan buterr ini dan kaup balikkan sehingga mesra.
5.Masukkan susu kotak,susu pekat,minyak dan gaul sebati lagi..
6. Lengserkan dulang pembakar dengan minyak/merjerin.Tuangkan adunan ke dalam dulang pembakar.. Tutup dengan aluminium foil..Kukus selama 50 minit atau sehingga bebetul masak.Sejukkan seketika sebelum dikeluarkan.
7.Utk topping...Panaskan semua bahan secara double boiler. Bila nampak coklat nak cair tutpkan api dan terus mengacau sehingga coklat dan bahan2 lain sebati. Boleh dituang ke atas kek dan hias seadanya.
8. Menurut hana, kek nih lagi sedap kalau disimpan dalm peti sejuk bebrape ketika sebelum dipotong.

Friday, August 14, 2009

Puding Karamel

Sedap nyer dapat makan puding karamel kan kan.. tak caya cuba ler tengok gambar tuh sungguh menggiurkan..sejuk jer lalu kat tekak.. masa buat gula hangus nyer telebih air so tercair lah gula hangus itu. Nak masuk bulan puasa nih,selalu nampak puding karamel jual kat pasar2 raamadan tuh, harga ..ermmss boleh tahan ler. kalau buat sendiri pas tuh simpan dalam peti ais..makan sampai puas kan..
lagipun sekarang dah ader puding karamel instant yang cuma tambagkan susu panas..tapi karamel nyer still kena buat sendiri gak.. pada yang takder kukus tuh aper kata cuba buat style bakar dalam oven. Selamat menjamu selera..


Karamel
3/4 cawan gula
1/3 cawan air
Custard
5 biji telur
1/2 cawan susu pekat (kalau tak suka manis kurangkan)
1 tin susu cair
1 sudu teh tepung kastad
1 sudu teh esen vanilla

Cara- Cara
1. Panaskan kukusan.Preheat oven to 350 degrees F (175 degrees C).
2. Dalam periuk, cairkan gula sehinggan bewarna perang, masukkan air panas dan kacau sehingga cair (liquidfied). Tuangkan ke dalam acuan souffle atau apa2 acuan. Ketepikan
3. Pukul telur seketika, masukkan susu cair dan susu pekat dan pukul lagi sehingga sebati. Masukkan esen vanilla dan tepung kastad kacau.
4. Tuang kan ke dalam acuan souffle tadi, cover dengan alumanium foil. Kukus selama 20-30 minit.
5.Sedap jugak dimakan bersama fruit cocktail.
p/s : Boleh juga dibakar dalam oven menggunakan kaedah bain-marie selama 45 minit. pada suhu 175 celcius.Sejukkan sebelum dikeluarkan dari bekas.

Tuesday, August 11, 2009

Apple and Cinnanom Muffin




These was done a few days back but I am otherwise engaged in my ermsss..other extra-curricular activies( read as spending my time with the Silat group at FRIM, kepong). This muffin rocks, full of apples and a dash of cinnamon, beats having to buy 'em at the bakery (can't seemed to get a good apple cinnamon muffin around here anyway).
Ingredients
1 egg, beaten

3 tbsp caster sugar

1/2 cup milk

1/2 cup butter (melted)

11/4 plain flour (sifted)

11/2 tsp baking powder

pinch of salt

1/2 tsp ground cinnamon

2 small eating apples (peeled, finely chopped)


1.Preheat oven to 180 celcius. Line your muffin tin or use muffin casing (as you like). Mix the egg, sugar, milk and melted butter in a large bowl. Sift in the flour, baking powder salt and cinnamon. Add the chopped apple and mix roughly.


2. Spoon the mixture into prepared muffin cases. Topped with cinnamon topping. Bake for 25-30 minutes until golden brown. Transfer to wire rack to cool.


3. Do not overmix the muffin mixture, it should be lumpy.


For topping

1/3 cup brown sugar

2 tbsp all purpose flour

1 tsp ground cinnamon

1 tbsp butter


In a small bowl, mix together brown sugar, 2 tbsp flour and ground cinnamon. Cut in the butter until mixture resemble corse breadcrumb. Sprinkle topping over muffin.

Sunday, August 9, 2009

Crunchy Oatmeal Cookies

I love to browse thru the Cooking section if i am around in the bookshop, however a favourite place to check-out for good cooking books will be the MPH Bookshop. If you are in luck you might find a gem among all the selections. Once i found a hardcover book on creating fondants and recently I bought The Great Big Cookie Book during a mark-down sale in Seremban. I love thumbing thru the glossy pages,looking at the perfectly presented pictures, which can make you drool at times...Finally, i managed to try out one of the fabulous recipe in the book with some adjustment on my side..like always :), i make two batches and got about 2 bottles of these really delicious cookies.Will be in my list for the coming Raya celebration!

Ingredients
175g / 3/4 cup butter
125g / 3/4 cup caster sugar
1 egg yolk
175g / 1 1/2 cups plain flour
5ml / 1 teaspoon soda bicarbonate
40g / 1/2 cup rolled oat
40g / 1/2 almond slice ( toasted for 5 minutes beforehand)

1. Cream the butter and sugar until light and fluffy. Mix in the egg yolkand stir until well blended.

2.Sift the flour and soda bicarbonate, then stir into the butter mixture. Add the oat and almond, stir to blend. Chill for at least 20 minutes in the fridge.

3.Preheat the oven to 190 celcius. Grease or lined a baking sheet.

4. Roll the dough into balls. Place onto baking sheet and flatten with the bottom of glass (or whatever works for you).

5. Bake for 12-15 minutes until golden. If you like your cookies crunch like I do, you can leave bake them a bit longer too.Transfer to wire rack to cool before storing.

Thursday, August 6, 2009

Kek @ Cupcake Durian




Sekarang dan hujung-hujung musim durian, buah pun dah habis gugur yang tinggal banyak ialah kulit durian haha... ayahku kumpul2 dan dibakar atau dibuat baja (organik gitu eks). Masa belek2 dalam freezer tuh jumpah 1 bekas tupperware yang ader isi durian yang dah dipuri. Memula ingat nak buat cekodok durian, tapi bila surfing resepi kat blog2 nampak plak Kek Durian tuh..wah nih sudah bagus. Anak buah ku Hanaan macam tak percaya durian boleh buat kek, siap tanya boleh makan ker kek tuh nanti..ceh memperkecilkan kebolehan ku betul (haha masuk bakul angkat sendri nih).

Jadi aku usahahakan jugak dari satu bekas durian menjadi sebijik kek dan bebberape biji cupcakes..ahakss.. resepi nih diolah untuk ikut tekak sendiri jugak seperti berikut yer :-Memandangkan semua orang tak sabar nak rasa kek tuh, so buat lah guna bekas cupcake bakar dalam elektrik oven aku yang comel tuh, gatal2 tangan plak tambah cekelat chip kat atas. oHHHHHH..kek ini sungguh moist dan gebussss tau..jangan tak cuba. lepas ambik gambar2 cupcake lupa plak nak ambik gambar kek yang sebiji bila dah siap tuh..jadi korang bayangkan ajer lah eks...

Bahan-bahan

200 gm mentega

4 biji telur

3/4 cawan gula castor

1 cawan isi durian (dipuri, boleh dicapur dengan sedikit susu)

2 cawan tepung naik sendiri

2 sudu teh soda bicarbonate

1 sudu teh garam



Cara-Cara

Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan telur sebiji-sebiji dan pukul rata setiap kali telur dimasukkan

Ayak tepung naik sendiri dan soda bikarbonate. Gaulkan garam ke dalam tepung Masukkan tepung sikit demi sikit berselang -seli dengan isi durian sehingga habis.Pasti kan tidak terlebih gaul atau overbeat (nanti kek jadik berat)

Ratakan dlm tin 20 cm bulat yg dilengser dan dialas dengan kertas kalis minyak.

Bakar pada 170 C selama 40-50 min atau hingga masak.