Tuesday, February 9, 2010

Lemang Omak Den

Anak buah den, Danial balik bercuti dari Beijing, jadik omak eh beria-ia nak buek lomang bagi anak eh makan sebab masa raya ari tuh tak balik. Nih sebenar eh dah kali kedua wat lemang, trial run 2 minggu lepas dah buat. Lomang omak den buek memang marbeles , sampai bulih buek jual. Akak2 den pun balik masak menyiap an lomang, rondang daging, rondang limpo, nasi impit..kurma ayam. Mengalah kan nak rayo lak... korang layan jer lah gambar2 lomang omak den nih ha... tuh bakar kek belakang umah yo... kalau kek taman perumahan payah lah sket ader lah orang tepon bomba kang banyak na asap eh.. Den, tukang tengok , tukang menyibuk, tukang ambik gambar dan tukang berkemas jer dalam cerita nih yo... Basic resepi untuk elamng nih cam kek bawah tuh yo lah.. yang buek sodap eh air tangan memasing gamak eh...masa nih dapek lam 15 batang cam tuh berlainan size ler... pulut eh lam 5 kilo.
Lemang Negori

Bahan-Bahan:

1 kg beras pulut susu

3 biji kelapa (ambil santannya) - untuk senang beli santan yang dah siap kek pasar yo

2 batang buluh sederhana besar

Garam

Cara- Cara Penyediaan:

Basuh beras pulut dan tuskan airnya.

Masukkan daun pisang ke dalam buluh mengikut bulatan buluh.

Kemudian masukkan beras pulut yang telah dituskan dan jangan terlalu penuh.

Masukkan sedikit garam ke dalam santan dan tuangkan ke dalam buluh.

Bakar dengan menggunakan api yang sederhana besar. Setiap 15 minit hendaklah dibalik-balikkan agar masaknya sama rata.kalau ikut gaya omak den, sambil balik2 lemang tuh dihentak biar betul2 padat isi dier.



Masak sehingga tiga hingga empat jam sebelum diangkat. Sedap dimakan dengan rendang daging atau ayam..walaaaaaaaaa... rendang daging cam gambar kat atas tuh ler masak dalam kuali besar..letak kerisik banyak2.... tapi akak den yang tukang merendang.

p/s : jangan sampai kecur air liur tengok gambar yer..

1 comment: