Mari Menyelam----> saya dah terjebak, anda bila lagi?

Julai 2012, bermakna nanti cukup satu tahun saya dah terjebak dalam aktiviti menyelam scuba nih. Cam ner saya boleh tejebak.. ini kerama hasutan kawan2 saya yang jahat hahahahahha.... serasanyer it is a gradual changes kerana sedari dulu saya memang suka   bercuti-cuti merehatkan minda di pulau-pulau di malaysia. Bermula dengan  aktiviti snorkelling semakin lama  tengok  geng2 divers dengan sehgala mak nenek peralatan semakin menarik perhatian. Dan kebetulan masa tuh pulak ada seorang kawan pejabat pun sama nak amik lesen scuba..  tahu2  dengan kosong pengetahuan terus jer  pi amik lesen kat pulau .
masa buat open water certification di perhentian, berat sebenarnyer tong gas kat atas darat tau, tapi lam air tak rasa pung..semangat siab beli wetsuit , mask ngan fin sendiri.

hahahhah kalau diingatkan banyak kenangan masa memula ambik kelas ngan UID tuh nak pulak dapat instructor yang garang ( hopefully Encik Kamil UID, tak baca blog saya yer )... nak guna equiptment pun tak reti..masa mula-mula nak buat confined water sangat stress giler..siap cakap kat instructor "saya rasa oksigen  dari tank nih tak sampai kat  dada saya" ...statement yang bodoh.. dan  baru tahu yang saya nih jugak mengalami masalah nak equalizing dalam air, sungguh sakit tekanan dalam telinga kuh, masa  buat Open water training yang pertama sampai berdarah hidung. tapi mengikut cerita kawan2 saya tuh berkara biasa. Sekarang nih  masih ader lagi masalah equalization tuh tapi dah adaer kontrol. Ingat saya nih tak boleh nak panik terlebih atau excited terlebih masa nak turun descent mulalah ader problem. tapi rasanyer dengan lagi banyak pengalaman menyelam makin berkurangan atau saya semakin berpengetahuan untuk mengatasi masalah itu. Insyaallah.

kalau ader rezeki dan ada tersimpan jkugak cita-cita nak menyelam di Sipadan ( every diver's dream gamak nyer). Tapi bukan dalam masa terdekat lah, nak buat Advance dulu cari pengalaman lebih baru lah ke sana. Ada sesiapa nak join saya gi nyelam ..jummmmmmm
gambar sekadar hiasan, ihsan dari Encik GOOGLE..

Comments

Popular posts from this blog

Tag dari Ana Wahid

Kem Lubuk Semak, Ulu Dong Raub- Bergumbira2

Kuih Seri Muka