Hawa Mahal & Amber Fort -perjalanan yang bersambung



kami bergambar dengan doorman atau penjaga pintu hotel..maharani palace ini..sugguh gagah pekasa , terutama hak misai itu..gerun..however he's very friendly guy... cuba tengok betapa comel2 nyer kita orang berdiri sebalah macha yang macho ini.tabik encik !




lawatan pertama di jaipur ialah ke tinggalan istana hawa mahal atau palace of the winds.terletak di bahagian kota lama jaipur, dimana kebanyakan bagunan di kawasan ini dibangunkan menggunakan batu-batu yang semulajadinyer berwarna merah hati termasuk istana hawa mahal. Istana ini dibagunankan oleh maharaja pratap singh sekitar tahun 1799, ianya setingga 50 kaki. tinggalan istana ini asalnyer adalah sebahagian dari dinding istana , dimana kerabat wanita istana boleh berlindung dicelahan tingkap2  untuk melihat perarakkan / acara2 yang berlangsung di bawah istana.







kenapa gambar aku tersangatlah kecik nyer..... ini salah jurugambar yang tidak professional itu heheheh..




gajah merupakan ..salah satu pilihan jika anda  melawat amer fort atau amber fort..salah satu tingalan istana/ kubu lama di jaipur ini..sebanar nyer kami nak jugak menunggang gajah nih, tapi teramatlah panjang orang2 yang beratur..jadi pilihan untuk kami ialah seperti di bawah....
perjalanan mendaki bukit ke amber fort menaiki jeep comel tapi sungguh rugged ini...sungguh mengujakan...


 terdapat pelbagai struktur di amber fort yang merupakan  kompleks istana yang dibina oleh penakluk  Raja Man Singh yang memerintah dari tahun 1590-1614.

terdahulu nyer seblum istana dibina..kawasan ini merupankubu pertahanan dari serngan pihak mongol..cuba perhatikan di atas puncak2 gunung itu masih tersergam struktur menara pertahanan yang masih berdiri gagah mengawasi bandar jaipur. Pada suatu masa  menara2 ini dikawal setiap masa oleh askar2 maharaja dari serangan musuh.
 sepertinyer melihat tembok besar China, di beijing tapi in a smaller scale but impressive still




bergambar di hadapan  Diwan-i-Am or Hall of Public Audience, dimana dulukala digunakan oleh maharaja untuk bertemu dengan rakyat..struktuk ini menggunakan 40 tiang yang berukir indah..




 sama kaler baju saya dengan kaler dinding bangunan2 kat sini kan... matching lah polak...

 menurut pemandu palnacung kami, di musim bunga taman ini amat indah dipenuhi dengan bunga-bungaan..saya boleh bayangkan..seperti filem2 hisdustan yang kiat tengok kat tv tu lah gamak nyer..

 seolah berada sangat dekat denganlangit yang membiru itu.. syukur dikurniaan peluang untuk melihat dan merasai peluang sebegini..seperti berada di puncak dunia...
ehehehhe..gamabr sensored sket..yeehaa dah sampai amber fort... sebenar nyer banyak lagi gambar..tgk ler kat facebook saya yer..... tapi memang besar kawasan nih...kami mengambil masa lebih kurang 3 jam lebih menelusuri bangunan2 dan lorong2 di sini....

Comments

Popular posts from this blog

Tag dari Ana Wahid

Kem Lubuk Semak, Ulu Dong Raub- Bergumbira2

Kuih Seri Muka