Kek Strawberry Lembap @ Bingka Strawberry :)

Al-kisah nyer dah berlalu beberape waktu yang lalu, pergi jalan2 ambik angin kat rumah adik kat Kuantan.. tgk kat dalam peti ais  tuh ader sekotak strawberry yang dah nak expire dari cameron Highland, nak makan macam tuh jer..ish ish..masam lah plak.. jadi anak2 buah cakap Induk buat lah kek.

Manalah plak pernah wat kek strawberry nih.. check2 resepi kat ALLRECIPES...ader lah juga resepi yang dirasakan paling sempoi nyer..tapi memandangkan banyak kekurangan  dalam segi bahan2 dan oven itu yang gagal berfungsi dengan baik ( lambat no..panas nyer tuh, bertahun tunggu kek/bingka nak masak), jadi hasil kek nyer tak ler seglamer maner..hahaha ader rupa dan rasa2 bingka lah plak gitu... tapi yang best nyer sebab ader crumh topping tuh..krup krap krup krap ranggup ler jugak.Rasa l;eh jugak tukar tajuk kuih nih jadik bingka strawberry plak..

Andai-kata karong nak try jugak kek nih , resepi asal nyer cam kat bawah nih yer.


Bahan-Bahan
1 cawan tepung gandum 
1/2 cawan gula kaster
2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam halus
1 biji telur
1/2 cawan yogurt ( takder, saya ganti ngan susu jer)
2 sudu besar butter, dicairkan
1 1/2 cawan strawberry dihiris nipis (ikut mood malas stawberry saya diblend dalm blender jer sampaoi hancur sket,  hahah, jgn ikut cara nih kang tak jadik tau

TOPPING:
1/2 cawan tepung
1/2 cawan gula 
1/4 cawan mentega, disejukkan dan didadu
1/4 cawan walnut , dicincang halus ( takder stock jadi tak letak)

Cara-Cara Penyediaan

Ayak tepung bersama baking powder dan garam halus. Pukul telur telur bersama  susu dan  dan mentega cair sehingga sebati. Tuangkan kedalam adunan tapung dan kacau  hingga  mesra sahaja. Tuang dalam bekas pembakar 8 in. Susankan strawberry yang dihiris tadi. ( Ikut cara aku..campurkan sekali jer strawberry yang dah diblend tuh dalam adunan , nanti dapat lah adunan yang kaler purple itu).

Untuk topping plak, sebatikan tepung dan gula didalm mangkuk, masukkan mentega yang didadu dan diramas sehingga menyerupai serbuk roti. Campurkan walnut  jika suka dan taburkan diatas kek tadi.
Bakar guna api 180 celcius hinga 30-35 minit / hingga masak. Keluarkan  dari oven dan sejukkan seketika sebelum dikeluarkan dari acuan. kalau nak ambik gambar bagi posing baik dulu baru ngap masuk mulut.

Kek nih untuk adunan yang kecil kalau nak guna acuan besar sila gandakan semua bahan.

p/s: hahaha..nanti nak kena try lagi skali tak puas hati tul lah...kena pergi ladang strawberry gamak nyer ..uhuk...

Comments

Popular posts from this blog

Tag dari Ana Wahid

Kem Lubuk Semak, Ulu Dong Raub- Bergumbira2

Kuih Seri Muka